Bővebben a filmről
Szőts István: Tetemrehívás. Az utolsó nádor
Dobai Péter – Sára Sándor: Dear India
Kardos István – Sára Sándor: Transzszibériai álom
A magyar film történetében is gyakran előfordult, hogy politikai, gazdasági vagy egyéb okok miatt egy tervből nem született film. Az előkészítő munka különböző fázisai (szinopszis, irodalmi, technikai forgatókönyv vagy – jóval ritkábban – leforgatott anyagok) sokszor elkallódtak, de a legjobb esetben is fiókok mélyén porosodtak. A Láthatatlan filmtörténet címmel induló sorozat elsődleges célja e szövegek közreadásával egyrészt az értékmentés, másrészt, hogy azok legalább az olvasók képzeletének mozivásznán életre kelhessenek.
Az első kötet, Szőts István Tetemrehívás. Az utolsó nádor című technikai forgatókönyve (a szerzőnek a terv keletkezéstörténetét és meghiúsulásának okait felidéző elő- és utószavával), az MMA Kiadó és a Magyar Nemzeti Filmarchívum közös vállalkozása: a szöveg a kiadó, a fennmaradt felvételekből összeállított DVD-melléklet a filmarchívum gondozásában jelent meg. A kiadvánnyal Szőts István halálának huszadik évfordulójára emlékezünk.
A sorozat másik kötetében Sára Sándor – aki a Szőts-töredék operatőre is volt – két megvalósulatlan forgatókönyve olvasható, a rendező bevezetőjével. A kiváló rendező-operatőrnek a Kádár-korszakban sokszor akadt dolga a cenzúrával: több művét (köztük a Feldobott kő című, önéletrajzi ihletésű játékfilmjét és korszakos jelentőségű történelmi dokumentumfilm-sorozatát, a Krónikát) hosszabb-rövidebb időre betiltották, történelmi tárgyú forgatókönyvei megvalósítását pedig ritkán támogatták. Aztán a rendszerváltozás után pénz hiányában nem kerülhettek filmvászonra az Amrita Sher-Gil magyar–indiai festőnő életét feldolgozó Dear India és egy tragikus gulág-történetet felidéző Transzszibériai álom című irodalmi forgatókönyvei (az elsőt Dobai Péterrel, a másodikat Kardos Istvánnal írta).
A kötettel Sára Sándor 85. születésnapját ünnepeljük.