Bővebben a filmről
HU/CA, 2023, 96’, R | D: Márton Orosz
Angol nyelven, magyar felirattal
Felhasználható-e a technológia arra, hogy megóvjon bennünket magától a technológiától? Felhasználhatók-e a technológiai fejlődés öncélú fétisei az egyén belső gazdagságának gyarapítására? Visszaadhatja-e egy protézis a természet elveszett pompáját, és helyettesíthet-e egy fenntarthatóbb, jobb világot?
„Egyszerre kell rendelkeznünk a tudós agyával, a festő szemével és a költő szívével.” A szállóige az amerikai magyar művésztől, tanártól és intézményvezetőtől, a médiaművészet elfeledett előfutárától, Kepes Györgytől származik. Kepes elsők között használta a vizuális kultúra kifejezést, a mai értelemben vett önálló kutatási területtel azonosítva. 1937-től chicagói New Bauhaus fényműhelyének építészeként, majd 1967-től az MIT Center for Advanced Visual Studies (CAVS) első igazgatójaként arra vállalkozott, hogy áthidalja a szakadékot a bölcsészettudomány és a természettudomány között. Az új és hatékony eszközök, amelyeket a tudás részvételi „átlátására” és „átkommunikálására” kínált, egy az ökológiai tudatosság esztétikai alapú közvetítését leíró program talpköveinek bizonyultak.
Orosz Márton dokumentumfilmje Kepes fordulatos életének első átfogó értékelése, amely nemcsak a modernizmus úttörőjeként, hanem polihisztorként és látnokként mutatja be őt. „Optikai demokráciába” vetett hite és öröksége kitüntetett szereppel ruházza fel a médiaművészet történetében.
Hogyan segítheti a művészet és a technológia szinergiája a kreativitás és innováció új formáinak létrejöttét?
HU/CA, 2023, 96’, R | D: Márton Orosz
Language: English with Hungarian subtitles
Can technology save us from technology? Can the self-serving fetishes of technological innovation be used to enhance the inner richness of the individual? Can prosthetics replace the lost pageantry of nature and be the substitute for a more sustainable, better world?
“With the scientist’s brain, the poet’s heart and the painter’s eye”—this was the proverb of the Hungarian-American artist, educator, and impresario György Kepes, a forgotten precursor of media art. Kepes was among the first to use the term “visual culture” as an independent research subject in a contemporary sense. As the architect of the Light Workshop at the New Bauhaus/School of Design in Chicago in 1937 and as the founder and first director of the Center for Advanced Visual Studies (CAVS) at MIT in 1967, Kepes’s enterprise was to fill the gap between the humanities and the sciences. The powerful new tools he offered to “intersee” and “intercommunicate” knowledge on a participatory basis proved to be the foundations of a program that defined the aesthetic agency of the ecological consciousness.
Márton Orosz’s documentary film is the first comprehensive assessment of György Kepes’s animated life, which introduces him not only as a shapeshifter of modernism but also as a polymath and visionary thinker whose legacy and faith in “optical democracy” grants him a pioneering role in the history of the Art and Technology Movement.
How can the synergy between art and technology foster new forms of creativity and innovation?