Bővebben a filmről
rendező és forgatókönyvíró Urška Djukić, társ forgatókönyvíró Maria Bohr, operatőr Lev Predan Kowarski, vágó Vlado Gojun, díszlettervező Vasja Kokelj, jelmeztervező Gilda Venturini, hangmérnök Julij Zornik, produkció Jožko Rutar, Miha Černec, koprodukció David Cej, Matteo Oleotto, Katarina Prpić, Dragana Jovović, Ognjen Glavonić, Stefan Ivančić, Marina Gumzi, Urška Djukić szereplők Jara Sofija Ostan, Mina Švajger, Saša Tabaković, Nataša Burger, Staša Popović, Mateja Strle, Saša Pavček, értékesítő Heretic
fesztiválok, díjak
Berlinale, Tribeca Filmfesztivál, Szarajevói Filmesztivál, Sydney-i Filmfesztivál, Karlovy Vary Filmfesztivál, Pulai Filmfesztivál, Miskolci Nemzetközi Filmfesztivál
A legjobb filmért járó Fipresci-díj a Berlini Nemzetközi Filmesztiválon a Perspektíva szekcióban, a legjobb operatőrnek járó díj a Tribeca Filmfesztivál nemzetközi programjában, a legjobb vágásért járó díj a Pulai Filmfesztiválon.
Történet
A félénk és érzékeny 16 éves Lucija belép a lánykórusba, ahol összebarátkozik a kacér harmadikos Annamarival. Amikor a kórus egy vidéki kolostorba utazik hétvégére intenzív énekkari próbákra, Luciának megtetszik a barnaszemű restaurátor srác, ez azonban próbára teszi Annamarival és a többi lánnyal való barátságát. Ismeretlen környezetben találja magát, ahol kezdi felfedezni nyiladozó szexualitását. Lucija elkezd kételkedni eddig magának vallott elveiben és értékeiben, ami megbontja a kórus harmóniáját is.
első kézből
„A filmhez akkor jött az ihlet, amikor először hallottam egy szlovén leánykórus énekét. A női erejük felébredésének küszöbén álló lányok hangjának kifejező ereje olyan mélyen megérintett, hogy vissza kellett fojtanom érzelmeimet, különben a koncert közepén sírva fakadtam volna. Megéreztem, hogy a témát és az érzelmeimet egy játékfilmben kell feldolgoznom. Először a női hangot kezdtem kutatni, amelyet a történelem során (túl) gyakran elhallgattattak. Ez elvezetett a testhez, a szexualitáshoz és a bűntudathoz fűződő kusza viszonyhoz. A természetes ösztönökkel kapcsolatos bűntudat érzése ugyanis olyasmi, amit én magam is átéltem felnőtté válásom során. Bár a családom nem volt szigorúan vallásos, az íratlan szabályok arról, hogyan viselkedik egy „jó kislány”, kihattak neveltetésemre. Később rájöttem, hogy ezek az elvek, amelyeket számos generáció lányaira (beleértve az enyémet is) rákényszerítettek, merevek és esetlenek – különösen azok, amelyek a testképpel, a szégyenérzettel és a szexualitással kapcsolatosak. A Rázós vágyak (Kaj ti je deklica?) című filmben egy érzékeny fiatal lány karakterén keresztül, akiben a patriarchális nevelési minták révén rögzültek a bűnösség általános konvenciói, elsősorban azt kutatom, hogyan tudja felszabadítani egy fiatal a saját erejét.”
– Urška Djukić
A szerző portréja
Urška Djukić legutóbbi rövidfilmje, a Nagymami szexuális élete (Babičino seksualno življenje, 2021) több mint 50 díjat nyert, köztük az Európai Filmakadémia legjobb rövidfilmnek járó díját 2022-ben és a legjobb animációs rövidfilmnek járó Cesar-díjat 2023-ban. Urška Djukić korábbi rövidfilmjei közé tartozik a Helyes dolog (Prava stvar), amely a SEE Factory omnibusz része, és amelynek premierje a 2019-es cannes-i Quinzaine programban volt. A Rázós vágyak a debütáló filmje, amely 2025-ben a Berlini Nemzetközi Filmfesztivál Perspektíva szekcióját nyitotta meg.
Filmkritikák
A fiatalkori vágyak e csendes melegházában, a gonoszkodó lányok közötti feszültség és a levegőben is érezhető katolikus bűntudat nem különösebben új téma, de a film álomszerű, mégis esetlen testisége és őszinte fiatalos aspektusa felüdítően hat.
Guy Lodge, Variety 2025. 02. 14.
A vibráló közelképekben forgatott film egy vallásos családból származó, visszahúzódó tinédzser felnövéstörténetét és a leánykórust követi nyomon a kolostorban tartott próbákon. A film gyengéd erotikája a szexuálisan tapasztaltabb lányokkal való kapcsolatain keresztül követi a nyiladozó hősnőt, a katolikus miszticizmust használva arra, hogy elmélyítse – ahelyett, hogy megakadályozná – a feltörekvő vágyak kaotikus zűrzavarát. Teszi ezt anélkül, hogy a film cselekménye pontosan meghúzná a határokat szexuális orientációjának természetével kapcsolatban, ehelyett előtérbe helyezi a kételkedés és a felfedezés folyamatát.
Beatrice Loayza, The New York Times, 2025. 2. 21.
Az érzékeken keresztül bemutatott felnövéstörténetben összefonódnak a nőiességgel kapcsolatos állítások; a szapphói szerelmek, a nyári, múló szerelmek; az istenkáromlással határos lelki nyugtalanság; a férfitest felfedezése, átalakulásai, izomzata, amely úgy van megformálva, mint egy Madonna-szobor: egyszóval, a szexualitás, amely a megismerés végső eszközévé válik, a láthatatlanhoz való közelség (amely a fény és a csend takarója, és amely mindent beborít), a felfedezés és egyben a rejtjel, a világ rejtélyének vízjele.
Luigi Abiusi, Il Manifesto,2025. 2. 17.