14. Budapesti Építészeti Filmnapok - Eltűntnek nyilvánítva + A berlini csatahajó + Ikonok – Iľja Skoček

Megosztom

Bővebben a filmről

Eltűntnek nyilvánítva | The Absent Column

US, 2012, 8’, R | D: Nathan Eddy
Angol nyelven angol felirattal | Language: English with English subtitles

Ki határozza meg a múlt jövőjét?
A hatvanas-hetvenes évek épületeit sújtó, világméretű bontási hullám már a legnevesebb építészeket sem kerüli el. Chicagóban az évek óta üresen álló, különleges szerkezetű Prentice Tower is veszélybe került, melynek építésze, Bertrand Goldberg a modern nemzetközi szinten megbecsült alakja. Legismertebb munkája, a kukoricacsövekre emlékeztető Marina City a maga idejében a világ legmagasabb lakótornya volt. A négyemeletnyi szögletes lábazatból, és a konzolokkal hozzáerősített kilencemeletes, lóhere alaprajzú toronyból álló Prentice Tower tulajdonosa, a chicagói Northwest University a különleges brutalista épület bontását tervezi.

Who determines the future of the past?
The worldwide wave of demolitions erasing the buildings of the 60s and 70s no longer exempt the most famous architects. In Chicago, the specially constructed, abandoned Prentice Tower has also been in danger whose architect Bertrand Goldberg is an internationally acclaimed figure of modernism. His best-known work is Marina City, the tallest residential tower in the world at its time, reminiscent of corn pipes. The owner of Prentice Tower is the Chicago institution Northwestern University, which intends to demolish the unique brutalist building, composed of a nine-story concrete cloverleaf tower cantilevered over a rectangular five-storey podium.

A vetítést a Budapesti Goethe Intézet támogatja.
The screening is supported by the Goethe Institut of Budapest.


A berlini csatahajó | Battleship Berlin

DE, 2021, 39’, R | D: Nathan Eddy
Német nyelven angol felirattal | Language: German with English subtitles
 

Berlin brutalista öröksége célkeresztbe került. A város jelentős intézménye, a Charité Kórház le akarja rombolni a hidegháborús korszak két brutalista ikonját, köztük az egykor hírhedt állatkísérleti laboratóriumot, az Egérbunkert. Eközben elkötelezett politikusok, műemlékvédők, építészek, galériások és egyetemisták küzdenek a fenséges, megalkuvások nélkülien egyedi épületek adaptív újrahasznosításáért. Ki nyer? A kifejlettől függetlenül mély benyomást tesz ránk, hogy a műemlékvédelem néha brutálisan nehéz.

Berlin's brutalist heritage is under fire. The city's powerful Charité hospital wants to destroy two brutalist icons of the Cold War era, including an infamous former animal research laboratory called the Mäusebunker. Meanwhile, a dedicated group of politicians, preservationists, architects, gallerists and students fight for the adaptive re-use of these magnificent, uncompromisingly unique structures. Who will win? No matter the outcome, you're left with the impression that preservation can be brutal.

A vetítést a Budapesti Goethe Intézet támogatja.
The screening is supported by the Goethe Institut of Budapest.


Ikonok – Iľja Skoček | Ikony – Iľja Skoček

SK, 2020, 26’, R | D: Dano Dekan
Szlovák nyelven angol felirattal | Language: Slovakian with English subtitles
 

Iľja Skoček a szlovák modernizmus egyik legkiemelkedőbb és legfontosabb épületének társtervezője. A róla készült portré túllép az építészet témáján. Magáról az életről szól. A múltról és a jövőről. A gondolkodásmódról. A művészetről. Feltételezésekről és tévedésekről. Dacról és megbékélésről. És egy kicsit rólunk.

Iľja Skoček is a co-author of one of the most distinctive and most important buildings of Slovak modernity. The film is his portrait, but it also tries to go beyond architecture as a topic. It's about life. It’s about the past and the future. It’s about the way of thinking. It’s about art. About assumptions and mistakes. About defiance and reconciliation. And a little bit about us.

A vetítést a budapesti Szlovák Intézet támogatja.
The screening is supported by the Slovak Institute in Budapest.

A filmvetítések után kerekasztal beszélgetés a modern épített örökségről a filmrendezőkkel és Kovács Dániellel, a 2021-es Velencei Építészeti Biennálé magyar pavilonjának kurátorávall.
After the screenings: roundtable discussion about the modern built heritage with the directors and Dániel Kovács, curator of the hungarian pavilion in the 2021 Venice Biennale of Architecture.

 

Színes