15. Budapesti Építészeti Filmnapok - Betonba öntött ellenállás + Történelem törlés alatt

Megosztom

Bővebben a filmről

BETONBA ÖNTÖTT ELLENÁLLÁS | CONCRETE FORMS OF RESISTANCE

UK, 2019, 27’, R | D: Nick Jordan

Több nyelven, angol felirattal

A Libanonban készült dokumentumfilm témája Tripoli elhagyott nemzetközi vásárvárosa, melyet Oscar Niemeyer modernista építész tervezett a 60-as évek közepén. A nemzetközi pavilonokat, előadótermeket, múzeumokat, gondozott parkot és lakásokat is magában foglaló komplexumot a nagyközönségnek szánták; gazdasági és kulturális közösségi helyszínnek épült azzal a küldetéssel, hogy kimozdítsa Bejrútot középponti szerepéből, és lehetőséget adjon a különböző felekezeti csoportok közeledésére. Végül sosem adták át,  a vásárterület több évig stratégiai bázisként szolgált az országot megszálló szír hadsereg számára az 1975-ben kitört polgárháború során. Az utóbbi években újították fel vendégházát, amelyben helyi asztalosok és bútorművesek számára alakítottak ki műhelyterületet.
 
Budapest150: Hogyan adjunk újra értelmet a használaton kívüli örökségi épületeinknek?


Language: Various with English subtitles

Filmed in Lebanon, Concrete Forms of Resistance is a documentary centred upon the abandoned ‘Permanent International Fair’ in Tripoli, designed by the Modernist architect Oscar Niemeyer in the mid-1960s. Encompassing international pavilions, theatres, museums, a landscaped park and social housing, the vast exhibition complex was to be a public realm, civic space for economic and cultural exchange, decentralising power from Beirut and healing sectarian divisions. Never completed or operational, the Fair's iconic buildings were used by militia forces at the outbreak of Lebanon’s civil war in 1975, and served as a strategic base for many years for the occupying Syrian army. More recently, the abandoned guesthouse building of the Fair has been restored to provide a workshop facility for carpenters and furniture makers of the city.

Budapest150: How to give back the sense to our unused heritage buildings?

TÖRTÉNELEM TÖRLÉS ALATT | PARADISE LOST: HISTORY IN THE UN-MAKING

UK, 2021, 84’, R | D: Andy Howlett

Angol nyelven angol felirattal

A Történelem törlés alatt a Birminghami Központi Könyvtár épületéről és a modernizmus haláláról szóló egészestés dokumentumesszé. Egy olyan korszakban, amikor a neoliberalizmus az uralkodó közgazdasági modell, és mindenki megfeledkezett az elődök modernista eszméiről, a „Paradicsom” egykori ígéretének tanúbizonyságaként magasodik egy épület Birmingham Paradise Circus nevű városközpontjában. Az önkormányzat szerint visszataszító, az örökségvédelem szerint a háború utáni építészet példás képviselője. John Madin betonkolosszusa és az általa képviselt ideálok megmentéséért folytatott küzdelem története érdekfeszítő mozi. A pszicho-földrajzi detektívtörténetben Andy Howlett archív felvételeket és helyszíni felderítések képeit fűzi egybe, hogy megpróbáljon rájönni, hol siklott ki a múlt jövőképe.
 
Budapest150: Hogyan tegyük láthatóvá és védjük meg a modernista építészeti örökséget?


Language: English with English subtitles

Paradise Lost, History in the Unmaking is a feature-length essay film about Birmingham Central Library and the death of Modernism. In a world where neoliberalism has taken over as the dominant economic model, and the people have forgotten the promises of their Modernist forbearers, one building stood as a testament to the promise of Paradise. Decried by the Council as an eyesore but hailed by Historic England as an exemplar of postwar design, the story of John Madin’s concrete colossus and the fight to save it is a curious one. In this psychogeographic detective story, Andy Howlett weaves together archive footage with on-the-ground explorations in an attempt to figure out what went wrong with yesterday’s future.

Budapest150: How to make visible and protect our modernist architectural heritage?

 

Színes